“Hayalet trafik” nedir? Neden hiçbir engelin olmadığı yolda trafik sıkışıyor?

Hayalet Trafik Sıkışıklıkları ve Trafik Yılanları

Hepimizin başına gelmiştir; yoğun bir trafik kuyruğunda ilerlerken birdenbire sıkışıp kalırsınız ve önünüze geçildiğinde bir kaza veya engelle karşılaşmazsınız. Peki, bunun sebebini merak ettiniz mi? Muhtemelen “hayalet trafik sıkışıklığı” ya da “trafik yılanı” olarak adlandırılan olgunun içinde bulunmuşsunuzdur.

Görünürde sebepsiz bir şekilde oluşan bu sıkışıklıklar, akışkan dinamikleriyle şaşırtıcı derecede iyi bir şekilde açıklanabilir. Matematikçi ve trafik modeli uzmanı Benjamin Seibold, bu olguyu, “parçalarının toplamından daha büyük, kendi kendini sürdüren bir fenomen” olarak açıklıyor. Trafikte küçük bir değişiklik, kilometrelerce geriye doğru yayılan dur – kalk dalgalarına dönüşebilir.

Düşük yoğunluklu bir yolda, bir sürücünün hafifçe fren yapması genellikle diğer araçları etkilemez. Ancak araçlar belirli bir yoğunluğa ulaştığında – örneğin birbirine 35 metreden daha yakın olduklarında – sistem daha hassas hale gelir. Küçük bir yavaşlama, arkadaki sürücülerin fren tepkisini artırarak bir tür “şok dalgası” oluşturur. Bu dalgalar, otoyollarda birkaç kilometre boyunca ilerleyebilir ve trafiğin tamamen durmasına neden olabilir.

Bu tür sıkışıklıklar özellikle otoyol birleşme noktalarında veya görünürde bir engel olmadan sürekli akış halindeki yollarda meydana gelir. Şaşırtıcı bir şekilde, bu fenomen hemen hemen her ülkede benzer özellikler gösterir ve sürücülerin bireysel davranışları dalganın yayılma hızını genellikle etkilemez.

Ortalama Dalga Süresi ve Uzunluğu

Dresden Teknoloji Üniversitesi’nden Dirk Helbing‘e göre, dur – kalk dalgaları dünya genelinde incelenmiş ve ortalama dalga süresinin 4 ila 20 dakika, dalga uzunluğunun ise 2,5 ila 5 kilometre arasında olduğu belirlenmiştir.

Bu sıkışıklıkları tamamen ortadan kaldırmak mümkün olmasa da, sürüş alışkanlıklarını iyileştirmek sıkışıklıkların etkisini azaltabilir. Daha fazla mesafe bırakmak, gereksiz fren yapmaktan kaçınmak ve hız değişimlerini minimize etmek, hayalet sıkışıklıkların yayılmasını önlemek için önemli adımlardır. MIT’den Berthold Horn, sürücülerin önde ve arkada araçlar arasında dengeli bir mesafe korumasının trafiği daha akıcı hale getirebileceğini belirtmektedir.

Sonuç olarak, trafik yoğunluğu kritik bir eşiği aştığında, küçük bir hız değişikliği bile büyük bir sıkışıklığa neden olabilir. Bu yüzden sadece kendi sürüş stilimize dikkat etmek değil, trafiğin bütünsel işleyişini anlamak da önemlidir.

Related Posts

Uzmanından “yapay zekâ” uyarısı; “Bu içeriklerin yayılımı sınırlandırılmalı, halk bilinçlendirilmelidir”

Uzmanından “yapay zekâ” uyarısı; “Bu içeriklerin yayılımı sınırlandırılmalı, halk bilinçlendirilmelidir”

Balkanlar’da 2 milyonluk nüfusa sahip ülke, dünyayı değiştirebilecek bir sisteme sahip!

Slovenya’da araştırmacılar, geleneksel klimalarda kullanılan zararlı gazlara veda ettirecek elastokalorik soğutma sistemiyle iklimlendirme devrimini başlatıyor.

Devlet destekli siber saldırılarda Türkiye en çok hedef alınan ülkeler arasında!

Devlet destekli siber saldırılarda Türkiye en çok hedef alınan ülkeler arasında!

Bu bulmacayı 115 milyondan fazla kişi gördü! Peki çözümü ne?

Bir Matematik sorusu kısa sürede Facebook platformundaki en çok görüntülenen gönderilerden biri haline geldi. Peki siz cevabı biliyor musunuz?

Güneş Sistemimizde yeni bir cüce gezegen keşfedildi!

Pluton’un yakınlarında yer alan bu cüce gezegen, diğer cüce gezegenlere oranla şaşırtıcı derecede büyük ve Dünya’nın Güneş’e olan uzaklığının yaklaşık 838 katı kadar devasa bir yörüngeye sahip. 

Bu telefonları kullananlar dikkat: Artık güncelleme almayacak!

Bu telefonları kullananlar dikkat: Artık güncelleme almayacak!